مـیترا دانشور رئیس گروه تفکر دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش درون گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و با اشاره بـه کتاب «تفکر و سواد رسانـه‌ای» کـه در پایـه دهم تدریس مـی‌شود، پاسخ پرسش های تفکر و سواد رسا اظهار داشت: پاسخ پرسش های تفکر و سواد رسا حتما انواع تفکر درون بین دانش‌آموزان پرورش و رشد داده شود که تا شـهامت، انصاف و شرافت فکری رشد پیدا کند.

وی افزود: این کتاب از جهتی استمرار سه کتاب تفکر پایـه‌های ششم که تا هشتم هست اما از سوی دیگر کتاب پایـه دهم قید سواد رسانـه‌ای دارد.

دانشور با بیـان اینکه قرار نیست کتاب تفکر و سواد رسانـه‌ای بـه صورت مجزا بـه «تفکر» و «سواد رسانـه‌ای» بپردازد، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان با مطالعه این کتاب هم‌زمان با موضوع تفکر و سواد رسانـه‌ای آشنا خواهند شد زیرا حتما مدلی را ارائه مـی‌کردیم کـه با هر دو مدل هم‌خوانی داشته باشد.


کتاب تفکر و سواد رسانـه‌ای پایـه دهم

وی با اشاره بـه اینکه ۳ مسأله درون تهیـه و تدوین این کتاب مورد اهمـیت است، گفت: همخوانی با اسناد بالادستی، انتخاب محتوای مسأله محور باشد و سازماندهی محتوا هم حتما مسأله محور دنبال شود که تا موضوع کتاب تفکر و سواد رسانـه‌ای به منظور دانش‌آموزان جا افتاده باشد.

رئیس گروه تفکر دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش، سواد رسانـه‌ای را خیلی وسیع عنوان و تصریح کرد: درون هفته ۲ ساعت به منظور تدریس تفکر و سواد رسانـه‌ای پیش بینی شده است؛ ضمن اینکه مطابق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تدریس یکسال تحصیلی ۳۴ هفته دارد اما محتوای این کتاب بـه گونـه‌ای تعریف شده کـه اگر تعطیلات را درون آن لحاظ کنیم بتوانیم ۲۴ هفته درون طول سال تدریس این کتاب را داشته باشیم.

وی افزود: از ۴ سطحی کـه برای موضوع تفکر پیش بینی شده است، ۲ سطح «تحلیل» و «تفکر نقادانـه» درون این کتاب پیش بینی شده هست و دو موضوع «دسترسی» و «تولید» درون کتاب کار و فناوری و در دوره‌ آموزش رسمـی حرفه‌ای بـه آنـها پرداخته شده است.

دانشور با بیـان اینکه کتاب تفکر و سواد رسانـه‌ای حتما به سوالات پنج گانـه سواد رسانـه‌ای پاسخ دهد، عنوان کرد: «از چه فنونی به منظور جلب توجه مخاطب استفاده شده است»، «چطور افراد مختلف این پیـام را تولید کرده‌اند»، «چهی این پیـام را تولید کرده هست و چرا این پیـام فرستاده شده است» و «چه سبک زندگی، ارزش‌ها و نظراتی درون این پیـام ارائه یـا حذف شده است» بـه عنوان سوالات مطرح شده درون موضوع سواد رسانـه‌ای است.

وی با اشاره بـه دلایل استفاده از کتاب تفکر و سواد رسانـه‌ای درون پایـه دهم، اظهار کرد: ضرورت و نیـاز موضوع سواد رسانـه‌ای درون پایـه دهم احساس شد که تا توانایی نقد و بهره‌برداری درون بچه‌ها آموزش‌ داده شود.

وی افزود: درون ابتدا بر اساس اسناد بالادستی، مصاحبه با بیش از ۱۰ صاحب نظر، بررسی برنامـه درسی برخی کشورها مانند کانادا، امریکا و ترکیـه، مطالعه مقالات کشورهای انگلستان و ژاپن، خوداظهاری و نظرسنجی از ۳۶۸ دانش‌آموز درون شـهر تهران، شـهرستان‌های استان تهران، البرز، آذربایجان شرقی، اصفهان و هرمزگان، انجام مکاتباتی با صدا و سیما، معاونت جوانان وزارت ورزش، پلیس فتا، مرکز پژوهش‌های سنجش افکار و دانشگاه مطالعات جهان بـه عنوان سیر بررسی و تهیـه محتوای کتاب تفکر و سواد رسانـه‌ای است.

رئیس گروه تفکر دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش ادامـه داد: این کتاب به منظور سال آینده مطمئناً تغییرات و اصلاحاتی خواهد داشت، ضمن اینکه ۳ مرحله آموزش تأمـین مدرسان کتاب تفکر و سواد رسانـه‌ای هم درون تابستان برگزار شد.

. پاسخ پرسش های تفکر و سواد رسا . پاسخ پرسش های تفکر و سواد رسا




[بررسی دلایل تدریس کتاب «تفکر و سواد رسانـه‌ای» درون پایـه دهم ... پاسخ پرسش های تفکر و سواد رسا]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 02 Jul 2018 22:07:00 +0000